Pioniersfase
Je bedrijf bruist van creativiteit en energie. Jij staat aan het roer en doet bijna alles. Je kent alle medewerkers en klanten en de focus ligt vooral op de verkoop van jouw product of dienst. Je blik is naar buiten gericht: aanpakken, flexibel zijn, improvisatie en gericht op de wensen van de klant.
Het is hard werken en jij en je team maken lange dagen. De sfeer binnen het bedrijf is informeel, met weinig regels, systemen of structuur. Er wordt nog niet ver vooruit gekeken en het succes berust vaak op de kwaliteiten van jou en een of twee andere mensen.
Managementfase
Het bedrijf groeit door, er komen steeds meer nieuwe klanten bij en de omzet neemt toe. De verkoop draait goed, maar een goede marge blijft een uitdaging. Er worden veel successen gevierd maar er is zoveel te doen, dat het er soms ook wel bij inschiet. Het team wordt groter en het is samen zoeken naar een structuur die schaalbaar is. Heel veel dingen moeten worden opgezet en opgestart en je rol verandert van ondernemer, meer in die van ‘manager’.
Optimalisatiefase
Het is nodig even rust in te bouwen, even geen grote investeringen en nieuwe projecten meer. Financieel vet op de botten creëren is nu belangrijk. Je wil ervoor zorgen dat het fundament goed staat, voordat je weer door kunt groeien. De focus ligt nu voornamelijk op verbetering van de efficiëntie en effectiviteit van mensen en processen.
Doorgroeifase
Na de optimalisatie fase ben je klaar voor succesvolle doorgroei. De koers en toekomstvisie is helder en duidelijk bepaald. De uitdaging in deze fase: schaalbaarheid en standaardisatie, zonder bureaucratie.
Vernieuwingsfase
Je hebt je ontwikkelt van meewerkend voorman/vrouw naar manager tot leider. Je ervaart weer volop ruimte om te experimenteren en nieuwe groeipaden te ontwikkelen. Na een lange groeiweg begint je bedrijf echt te bloeien. Vernieuwing en innovatie krijgen steeds meer aandacht en je wil een team formeren dat hier dagelijks mee bezig is.
Overdrachtsfase
Een goede ondernemer denkt na over de toekomst van zijn of haar bedrijf en zet stappen om die veilig te stellen. Vaak heb je je bedrijf naar je hand gezet en dit past zelden bij de opvolgende generatie of de kopende partij.
Wil jij zeker weten in welke fase jij je bevindt met jouw bedrijf? Doe dan onze groeitest.
Benieuwd wat een business coach voor jou én je bedrijf kan betekenen?
Maak kennis met één van onze business coaches en maak werk van de uitdagingen die voor jou, je team én je bedrijf van belang zijn.
We gaan graag in gesprek om elkaar te leren kennen en van betekenis te zijn. Laat je gegevens achter of bel ons direct op: 030 – 237 07 00.