De decembermaand staat voor de MKB ondernemer vaak in het teken van beoordelingsgesprekken voeren en plannen maken. Plannen die je vaak dagen, nachten of zelfs weken zwoegen hebben gekost. Vervolgens ging je vol goede energie aan de slag met je intenties. Maar helaas, na enkele weken verwaterde het al en voor het einde van het 1ste kwartaal lagen je mooie plannen alweer in de la.
Halverwege het jaar zag je het plan weer in je ladekastje en ontdekte je dat er toch best goeie ideeën in stonden. Al snel belandde het plan weer onder aan de stapel, gefrustreerd omdat geen van je ideeën echt in de praktijk waren gebracht.
Herkenbaar? Wees gerust, je bent niet de enige ondernemer met deze ervaring. Aan ideeën geen gebrek, maar hoe zorg je dat jouw plannen écht ten uitvoer worden gebracht? Ontdek in dit artikel de 5 essentiële succesfactoren om jouw businessplan op papier te zetten én met succes in de praktijk te brengen.
Succesfactor 1
De mooiste plannen belanden in de la, de meest praktische plannen worden ten uitvoer gebracht
Wanneer jij je ladekast opruimt dan zie je ze waarschijnlijk ook nog liggen. De plannen van de afgelopen jaren. Het schrijven van een Masterplan is geen doel op zich, maar het dient het doel wat jij voor ogen hebt met je bedrijf.
Je hebt wellicht je eerste businessplan voor de bank geschreven, maar ieder volgend plan moet bovenal jou en je bedrijf dienen. Een goed plan helpt om je doelstellingen op papier te zetten, hoe je denkt dit te gaan behalen en wie en wat je daarvoor nodig hebt. Dit geeft jou en je medewerkers richting. Zorg ervoor dat je plan concreet is, creëer eigenaarschap en bespreek de voortgang geregeld met je medewerkers.
Succesfactor 2
Alles wat je aandacht geeft groeit, wanneer je jouw aandacht verdeeld doe je alles minder
Wij hebben als ondernemers de mooiste ideeën en nog voordat je eerste idee wordt uitgevoerd heb je al een volgend gouden idee. Dit helpt je niet om focus te bepalen. Het helpt jou niet en je medewerkers weten niet waar ze aan toe zijn.
De ervaring leert dat je maximaal 3 – 5 focusgebieden kunt bepalen waar je in een jaar voldoende aandacht aan kan besteden. Bepaal voor jezelf wat deze factoren zijn voor het komende jaar. Welke factoren zijn écht van meerwaarde voor jou en je bedrijf? En zeg bewust ‘’nee’’ tegen al het overige.
Succesfactor 3
Je overschat wat je in één jaar kan doen en weet goed wat je in 90 dagen kunt doen
Bij veel bedrijven is tijd het meest kostbare bezit, maar wordt dit al snel opgeslokt door de waan van de dag. Het is daarom van belang om je businessplan zo concreet mogelijk te maken. Dat doe je door alle initiatieven en acties te verdelen over de 4 kwartalen van het jaar. Een kwartaal heeft ongeveer 90 dagen.
Maak van je acties uit je Masterplan een ’90-dagen doelstelling’, koppel een owner aan iedere actie en bespreek de voortgang per kwartaal. Wanneer je alle acties uit het businessplan zo op papier zet, maak je de stappen kleiner, concreter en weet iedereen waar hij aan toe is.
Succesfactor 4
Een berekening in excel klopt altijd, maar voor de praktijk is geen gouden formule
Zelfs de meest succesvolle ondernemers hebben het niet bij het goede eind. Want zeg ’s eerlijk, heb jij ooit een ondernemer gesproken die exact het target heeft behaald wat hij zichzelf had gesteld in zijn businessplan?
Nee, je plan kan nog zo volledig zijn maar het is lastig om een jaar vooruit te kijken. Maak je plan daarom dynamisch, zodat jij en je medewerkers altijd de ruimte voelen om het plan aan te vullen met de wijsheid van vandaag.
Bepaal focusgebieden, zet de 90-dagen doelstellingen helder op papier en blik per kwartaal terug én vooruit om voor het komend kwartaal de plannen te herijken. Dit geeft je de vrijheid om het Masterplan ook echt te laten werken voor jou, in plaats van dat het plan tegen je werkt.
Succesfactor 5
Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Veel ondernemers besteden té veel tijd aan het schrijven van een businessplan en zijn zelf hard aan het werk. Dit kan anders. Laat je inspireren, omring je met collega-ondernemers die je versterken om de juiste strategische koers te bepalen en bepaal het speelveld.
Het spel kan vervolgens door anderen gespeeld worden. Betrek daarom je medewerkers in je plannen, laat ze actief meedenken en maak dat zij zich oprecht betrokken voelen.
Wanneer jullie gezamenlijk de 90-dagen doelstellingen hebben bepaald, wijs dan een owner toe. Iemand die zich echt verantwoordelijk voelt voor die actie die bij zijn of haar naam staat. Diegene betrekt jou vervolgens bij de uitvoering van de actie in plaats van dat jij om de status moet vragen.
Heel veel succes met jouw Business Masterplan voor 2018!
Benieuwd wat wij ook voor jou, je medewerkers én je bedrijf kunnen betekenen?
Van een individueel coachingstraject, het organiseren van een teamtraining tot deelname aan een programma.
Maak een vrijblijvende afspraak