5 Tips om van je bedrijf een eenheid te maken

Home > Inspiratie > 5 Tips om van je bedrijf een eenheid te maken

Klopt alles in jouw bedrijf?

Kom jij ook wel eens binnen bij een bedrijf waarbij jij je afvraagt, is dit het, ben ik hier wel aan het juiste adres? 

Voordat wij als trainer, business coach of teamcoach een bedrijf voor het eerst bezoeken kijken we uit nieuwsgierigheid even op de website en wordt even doorgeklikt naar de socials. We vormen net als jouw klanten een eerste indruk van wat het bedrijf of de organisatie te bieden heeft. En dan?

Tja, dan volgt regelmatig enige verbazing en als we de klant zouden zijn misschien wel teleurstelling. Het komt namelijk best vaak voor dat we de eerste keer bij een bedrijf binnen komen en gelijk denken, oeps……. dit hadden we niet verwacht, hier is werk aan de winkel. 

Twee fictieve voorbeelden. 

Wij helpen u graag, maar of onze medewerkers er ook zo over denken?

We lezen op de website “Wij hebben een uitstekende reparatieservice en een ruime showroom. Ons team van vaste medewerkers heeft jarenlange ervaring. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op! Wij helpen u graag.”

We komen binnen bij het bedrijf en zien een kleine rommelige showroom en  een medewerker achter de balie die meer belangstelling heeft voor de mobiele telefoon dan voor ons. 

Eh???……hoezo wij helpen u graag. 

Het hoogste niveau of toch net niet helemaal?

We lezen op de website “Wij oefenen met veel plezier ons vak uit en dat doen we graag op het allerhoogste niveau. We zijn dan ook continu bezig met innovaties en willen koploper zijn op het gebied van duurzaamheid. Respect voor de mens en milieu zit als het ware in ons DNA.”

We klikken door op de social media en zien inderdaad foto’s van mensen die plezier uitstralen en een post over het bezoek aan een congres over duurzaamheid. 

So far, so good. Maar dan komen we aan bij het bedrijf. We worden heel plezierig ontvangen maar zien een entree waar een fris kleurtje niet zou misstaan en we krijgen koffie in plastic bekertjes.

Eh???…….hoezo duurzaam werken op het allerhoogste niveau. 

Zo zie je maar hoe belangrijk het is dat alles in bedrijf klopt. De eerste goede indruk van de website kan in een paar seconden als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.  

Hoe voorkom je dit soort ervaringen?

Het antwoord is in de kern heel simpel, zorg dat in je bedrijf alles klopt. Maak van je bedrijf, je producten en je team een sterk merk dat eenheid uitstraalt. Je zult zien, als alles klopt dan heeft dat direct invloed op het bedrijfsresultaat en op de sfeer op de werkvloer. Wij geven je hier onze vijf belangrijkste tips. 

Tip 1 – Verdiep je in wat belangrijk is

Stuur geen standaard klanttevredenheidsenquête maar ga in gesprek met je doelgroep, je huidige klanten en de klanten die misschien je recent bent kwijt geraakt.
Vraag ze hoe ze jouw bedrijf zien en welke adviezen ze voor je hebben. Leer wat belangrijk voor hen is en doe daar dan ook iets mee. Vertaal wat je doelgroep wil  in 3 tot 5 kernwaarden die je consequent door het hele bedrijf invoert. 

Tip 2 – Ontwikkel je merk

Verwerk de kernwaarden en onderscheidende elementen van jouw product, dienst of concept in een helder verhaal en in herkenbare vormgeving die aansprekend is voor jouw doelgroep.
Kijk daarbij niet alleen naar de vormgeving van de website, een nieuwsbrief of verpakkingen maar naar het hele plaatje. Dus ook naar de uitstraling van je pand, de bedrijfskleding en de koffiekopjes.

Tip 3 – Zorg dat alle neuzen dezelfde kant op staan

Maak gebruik van de kennis en ideeën in jouw team. 
Als duurzaamheid een belangrijke kernwaarde is ga dan met jouw team in gesprek over wat jullie klanten daaronder verstaan, hoe het team daar zelf naar kijkt en hoe jullie daar samen invulling aan kunnen geven.
Je zult zien als je mensen betrekt bij wat belangrijk is voor de uitstraling van jouw bedrijf of jouw merk je samen hele mooie dingen kunt bereiken. 

Tip 4 – Wees consequent en hou vol

Een merk bouwen vraagt uithoudingsvermogen. Blijf trouw aan je kernwaarden. Als je daaraan concessies doet verwatert de boodschap en je herkenbaarheid in de markt. Dus: als je zegt dat je mensen graag te woord staat, heet ze dan ook hartelijk welkom als ze jouw zaak binnen stappen. Als je zegt dat je werkt op het allerhoogste niveau, zorg dan voor een bedrijfsentree die past bij dat niveau. Als je zegt dat je duurzaamheid belangrijk vindt, verkoop dan in de bedrijfskantine lokale producten enzovoorts. 
En als mensen in de organisatie daar haaks op handelen, spreek ze dan aan en leg uit waarom het belangrijk is vol te houden. 

Tip 5 -Registreer je merk!

En dan last but not least, bescherm je merk door het te registreren. Voor je het weet doet iemand anders het en kun je opnieuw beginnen. 

Hulp nodig?

Kom je er zelf niet uit hoe jij van jouw bedrijf een eenheid kunt maken en ben je benieuwd wat wij voor jou en jouw team kunnen betekenen? Onze business- en teamcoaches denken graag mee bij het ontwikkelen van je bedrijf naar een eenheid én helpen je om kernwaarden van jouw merk organisatie breed gedragen te krijgen. En serieus, wij helpen je graag! 

Maak een vrijblijvende afspraak
  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Lees ook

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.