030 - 237 07 00
Logo Ondernemerschap Academy

Een magnetische cultuur

Home > Inspiratie > Een magnetische cultuur

Bedrijven die in hun cultuur investeren, verdienen 516 procent meer dan zij die dat niet doen, blijkt uit onderzoek. Toch zijn lang niet alle bedrijven hiermee bezig. Grootste aandachtspunt is dat slechts 41% van de medewerkers weet waar hun organisatie voor staat. Zorgelijk, zeker als je samen met je team wil bouwen aan een succesvol bedrijf, waar iedereen met plezier werkt. Maar hoe creëer je een magnetische cultuur in jouw bedrijf, die zorgt voor gemotiveerde en blije medewerkers die een stapje extra zetten en een aanzuigende werking heeft op nieuw talent? Laat je inspireren door bedrijven die het goede voorbeeld geven!

De juiste match

Laten we bij het begin beginnen. Je hebt een aantal kandidaten waar je een goed gevoel over hebt. Maar hoe kies je diegene die het beste bij je bedrijf past? Springest werkt met zogenoemde trials. Sollicitanten werken 3 dagen mee op de werkvloer, hebben direct toegang tot alle systemen en krijgen een eigen takenlijst mee. Eigenlijk worden ze in het diepe gegooid, zodat je in een korte periode ziet wie er blijft zwemmen. 1 dag helpt ook al, waarbij je de sollicitant aan het einde van de dag een presentatie laat geven over wat hij heeft ervaren in je bedrijf en waarom hij of zij denkt de juiste match te zijn. Leerzaam voor jou en je team en je kan direct je gevoel in de praktijk toetsen.

Culture Cravers

Je denkt de juiste keuze te hebben gemaakt en je nieuwe aanwinst start. Maar dan begint het pas, het inwerken. Hoe zorg je ervoor dat jouw gedachtegoed ook onderdeel wordt van het DNA van je nieuwe medewerker? Bij Zappos bijvoorbeeld, start je met een training van 4 weken waar je het bedrijf direct leert kennen. De geschiedenis van het bedrijf, de lange termijn visie, het belang van uitmuntende klantenservice en de filosofie, alles komt aan bod. Bij Brand New Day doen ze elke maand een cultuur workshop voor nieuwe medewerkers waarbij de geschiedenis en kernwaarden worden toegelicht. Als talent bij Rituals ga je eerst naar de Rituals Academy, voor een basis- en producttraining en draai je – ongeacht je functieniveau – 2 tot 5 dagen mee in één van de winkels. Zo leert iedereen het merk op verschillende niveaus kennen. Dit doen ze bij Ikea trouwens ook.

Healthy medewerkers, die zichzelf kunnen zijn

Na de inwerkperiode is het wel van belang dat een medewerker effectief aan de slag kan en ook zogenaamd ROI gaat opleveren. Want in de bouwfase van je bedrijf wordt er veel van iedereen verwacht. Hoe zorg je ervoor dat ze fit blijven, van elkaar leren en zichzelf mogen zijn? Voorbeeld hierbij is Tony Chocolonely. De werkdruk is hoog, maar de fitheid van het team wordt goed in de gaten gehouden. Elke nieuwe medewerker krijgt een paar hardloopschoenen en je mag elk jaar voor 100 euro aan sportgear declareren. Zodat de kans het grootst is, dat je jouw “BMI-bonus” haalt. Deze krijg je 1x per jaar als je structureel op een gezond gewicht zit. Geen overbodige luxe als je de hele dag onbeperkt chocolade mag eten 😊. Bij veel andere bedrijven wordt vaak gesport met collega’s of wordt gezamenlijk meegedaan aan een marathon of fietswedstrijd, met de werkgever als sponsor voor een goed doel.
En de dresscode voor je nieuwe talent? Zowel bij Tony Chocolonely, Cool Blue en Brand New Day doen ze niet aan pakken en loopt iedereen in spijkerbroek en op sneakers. Zodat je vooral je zelf kan zijn. Maar bij AFAS lopen ze wel allemaal in pak. Iets wat in eerste instantie niet zo bij het bedrijf past, maar daarom doen ze het juist. Plus, als er klanten langskomen is het wel handig dat iedereen er professioneel en verzorgd uitziet.

Focus op energie & geluk

Bij Rituals selecteren ze hun talenten op energieniveau. Omdat het energieniveau hoog ligt, worden vooral ‘oranje’ (extraverte, competitieve en resultaatgerichte) mensen gezocht. Dat zijn mensen die het energielevel binnen Rituals ook echt aan kunnen. Maar energieke mensen hebben ook rustmomenten nodig, dus is er elke donderdagmorgen yoga in de eigen yogazaal. Incentro, een IT bedrijf (hun eigen slogan), stuurt juist op geluk. Door 2 KPI’s; één voor klanten (via Net Promoter Score) en één voor medewerkers (via Great Place to Work). Dit betekent overigens niet dat groei, omzet of marge niet belangrijk zijn. Maar wel minder belangrijk dan geluk, want als de groeicijfers binnen de doelen vallen, bemoeit de directie zich nergens mee. Transparantie is vaak ook een voorwaarde voor een magnetische cultuur. Dit kan je creëren door bijvoorbeeld iedereen volledige inzicht te geven in elkaars taken en deadlines. Met als resultaat een omgeving waarin mensen elkaar aanspreken en kritisch zijn op zichzelf en naar elkaar. Zo kan iedereen van elkaar leren, maar ook helpen waar nodig. Ook volgen steeds meer bedrijven het advies op van Ricardo Semler, om medewerkers hun eigen salarissen te laten bepalen, dit doen ze ook bij Incentro.

Talentmagneet

Je nieuwe medewerker is nu een tijdje binnen en doet het goed. Maar hoe zorg je ervoor dat hij of zij ook blijft? Focus op interne doorgroei en het carrièreperspectief zijn hierin heel belangrijk. Let daarbij niet alleen op ervaring en opleiding, maar juist op de drive en daadwerkelijke prestaties van je medewerker. Bij Brand New Day, als verzekeraar, werken bijvoorbeeld bijzonder weinig mensen met een financiële achtergrond. Ze willen mensen binnenhalen, die nog “te kneden” zijn en die nog niet “verpest” zijn door het financiële systeem. Door je als bedrijf voornamelijk op interne doorgroei te richten zorg je ervoor dat medewerkers langere tijd bij je bedrijf blijven en je maar weinig mensen van buiten hoeft aan te trekken voor hogere functies. Hier heb je inmiddels je eigen kweekvijver voor gecreëerd. Kijk ook naar drijfveren. Jong talent wordt al lang niet meer gedreven door een hoog salaris. De andere ”perks” die je te bieden hebt zijn vaak veel belangrijker. Een steile leercurve, een mooi kantoor, biologische lunches en vrienden als collega’s zijn veel belangrijker. Daarnaast worden medewerkers meer betrokken in fundamentele beslissingen en worden ze gewaardeerd voor hun mening en nieuwe ideeën.

Tot slot, waarom werkt het nou, zo’n cultuur?

Bij de meeste succesvolle bedrijven die een unieke cultuur hebben neergezet, werkt het omdat de belangrijkste pijlers van de cultuur perfect zijn vertaald naar de business. Laatste mooie voorbeeld: bij Brand New Day, waar klantvriendelijkheid één van de belangrijkste pijlers is, wordt voor elk compliment van een klant 10 euro gedoneerd in de pot voor de bedrijfsborrel, Overigens een idee van een student op de klantenservice, die net begonnen was…

  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Als eerste onze nieuwe artikelen lezen?

Lees ook

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.