De juiste business coach kiezen; Waar je op moet letten

Home > Inspiratie > De juiste business coach kiezen; Waar je op moet letten

De juiste business coach kiezen; Waar je op moet letten!

Als ondernemer heb je soms behoefte aan een frisse wind in je bedrijf. Je voelt dat je niet veel verder komt, dat je veel opgaat in de waan van de dag en als je in de avond in je bed kruipt heb je het gevoel dat je weinig stappen hebt gezet. Een business coach kan samen met jou ervoor zorgen dat er een positieve verandering kan gaan plaatsvinden in je bedrijf, althans als je de juiste business coach uit hebt gekozen. Maar waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste business coach?

Wat is je behoefte?

Waar wil je mee geholpen worden en waar liggen de pijnpunten voor jou? Dit zijn vragen die je voor jezelf eerst moet beantwoorden voordat je op zoek gaat naar een business coach.

Heb jij een (snel)groeiend bedrijf en heb jij hulp nodig om zo goed mogelijk met alle uitdagingen die op je af komen om te gaan? Dan kan je bij de meeste allround business coaches terecht. Maar heb jij een coach nodig bij de overdracht van je bedrijf aan misschien wel één van je kinderen, dan heb jij een business coach nodig die daarin gespecialiseerd is.

Het traject van jou met de business coach moet dus aansluiten op de behoeftes en de doelen van jou. Bepaal dus je doelen en behoeftes en zoek daar een business coach bij die jou hiermee kan helpen.

De klik tussen jou en de business coach

Vaak kan jij een gratis (telefonisch) kennismakingsgesprek aanvragen bij een business coach. Maak hier gebruik van, in dit gesprek kan jij de connectie voelen tussen jou en je mogelijke business coach. Voel jij dat het gesprek stroef verloopt, dan heeft het geen zin om hier meer tijd aan te besteden.

Het is belangrijk dat jij je direct op je gemak voelt, dat je je gehoord voelt en dat je energie krijgt van deze persoon. Het gaat hier om jouw gevoel, voel jij dat je de juiste persoon hebt en dat het traject aansluit op je behoeftes en doelen, dan heb je een match.

Je hebt ook verschillende business coaches die een traject aanbieden in een masterclass of Webinar, dan heb je vaak niet de mogelijkheid om een gesprek te hebben met deze business coach. Vaak moet je hier snel een besluit nemen en loop je vervolgens door een standaard traject heen.

Uiteindelijk moet je zelf de klik voelen en bepalen waar jij je het veiligst en best bij voelt.

De studies en certificaten van de business coach

Veel business coaches hebben geen studies afgerond op het gebied van ondernemen. Zo komen de meeste business coaches uit de ondernemerswereld en hebben ze een compleet andere studie gevolgd. Stel jezelf de vraag of je het belangrijk vindt dat de business coach een bepaalde studie heeft afgerond.

Naast dat een business coach een studie kan hebben gevolgd, kunnen ze ook verschillende certificaten hebben behaald. Zo zijn er business coaches die jarenlange studies hebben gedaan om een gecertificeerd coach te worden. Deze business coaches zijn bekend met wetenschappelijke bewezen methodieken om jou te kunnen helpen, daarnaast werken zij volgens ethische gedragsregels.

Daarentegen zijn er ook business coaches die hooguit een cursus van een aantal maanden hebben gevolgd. Deze coachen voornamelijk vanuit hun praktijkervaring en zijn geen officiële coaches.

Vraag jezelf dus hier ook af of je het belangrijk vindt dat je business coach gecertificeerd is of niet.

Gecertificeerde business coaches hebben bijvoorbeeld één van deze keurmerken op hun website staan: StiR, ICF, NOBCO, EMCC, WABC. Bekijk: https://www.nobco.nl/coach/zoeken

De ervaringen van de business coach

De meeste business coaches beginnen helpen jou vanuit hun ervaringen in de expertises die zij hebben. Bekijk dus goed welke ervaringen zij hebben opgedaan en matchen deze ervaringen met jouw behoeftes en doelen.

Heeft de business coach al één of meerdere succesvolle internationale bedrijven opgebouwd en sta jij ook op het punt om je bedrijf internationaal te brengen? Dan komt zijn ervaring overeen met jouw behoefte en doelen.

Vaak heeft een business coach een specialisme, zo kan het zijn dat hij gespecialiseerd is in bedrijfsoverdracht/overname, het opschalen van een start up of in de marketing en sales. Vaak kan je pas een echte specialisme onder de knie hebben als je ongeveer 10 jaar ervaring hebt hierin.

Pas goed op als een business coach jou hele grote beloftes doet, want vaak geven ze jou dan een Quick-fix en die is er in onze optiek niet.

De reviews en testimonials

Het is super fijn als jij een bekende hebt die een business coach heeft of heeft gehad. Hij kan zijn ervaring delen en aan de hand daarvan bepaal jij of deze business coach ook de juiste is voor jou. Dit is een hele betrouwbare bron.

Maar misschien ken jij wel niemand die ervaring heeft met een business coach, dan kan je opzoek gaan naar reviews en testimonials. Deze staan vaak op de site, of kun je online vinden, op bijvoorbeeld Google of hun Social Media kanalen.

Komen de reviews en testimonials geloofwaardig over? Spreken de reviews jou aan? Komen de trajecten van klanten overeen met jouw behoefte en doelen? Je kunt ook vragen aan een business coach of je één van hun klanten mag spreken.

De coaching vorm

Er zijn verschillende vormen van business coaching, zo kun je een online traject volgen, 1-op-1 coaching of groepscoaching. Bepaal zelf welke coaching jij het prettigst vindt en misschien is het wel mogelijk om een combinatie te krijgen.

Daarbij is het van belang dat jij voor ogen hebt hoeveel persoonlijke aandacht jij verwacht van de business coach. Zo zijn er grote business coaching partijen, waarmee jij steeds met een ander business coach te maken hebt. Zo kan je dus het kennismakingsgesprek hebben met de leidinggevende en kan je vervolgens in het traject met één of meerdere andere business coaches in aanraking komen.

Doordat veel business coaches ook opschalen met hun bedrijf, om op die manier zo veel mogelijk ondernemers te helpen, coacht de leidinggevende zelf niet zo vaak meer.

Vind jij het fijn om in een groep coaching te krijgen, omdat je dan ook steun en hulp kan vinden en krijgen vanuit de gelijkgestemde om je heen, zoek dan naar een groep coaching traject.

Ga dus bij jezelf na waar jij behoefte aan hebt? Hoe kleiner de groep, hoe meer persoonlijke aandacht je krijgt. Wil jij 1-op-1 gecoacht worden, dan krijg je de meeste aandacht, maar zal daar ook de hoogste investering tegenover staan.

Maandelijkse coaching, Ad Hoc coaching of een vast traject?

Bij veel business coaching heb je de mogelijkheid om een vast traject aan te gaan, in dit traject ga je verschillende valkuilen en uitdagingen aan. Zo zijn er vaak dezelfde onderdelen die erin naar voren komen, als mindset, financiële ontwikkeling, strategie, etc. Vind jij het prettig om zo’n vast traject te doorlopen, of wil jij een gepersonaliseerd plan.

Wil jij een gepersonaliseerd plan waarin je maandelijks een moment van reflectie creëert om bewust uit de waan van de dag te komen, of wil jij coaching op de momenten dat jij voelt dat je het nodig hebt?

Bepaal ook hier zelf wat jij nodig hebt en bekijk wat de mogelijkheden zijn bij de verschillende business coaches.

Je budget

Als laatste is het belangrijk om te bepalen welk budget je ervoor over hebt om te investeren in een business coach. Zonder te investeren kun je helaas geen business opbouwen. Bepaal dus welk budget je ervoor over hebt om aan je doelen en behoeftes te werken en bekijk welke mogelijkheden je hebt.

Bekijk dus goed welke aanpak en business coach het beste past bij jou en je budget, met welke business coach verwacht jij de grootste resultaten te behalen? Ga het gesprek aan en vraag indien mogelijk een offerte of bekijk op de website of ze een vast tarief hebben.

Je kunt rekening houden met groep coaching een persoonlijke coaching, zo is groep coaching vaak wat goedkoper dan persoonlijke coaching.

Wil jij meer weten over de aanpak van ons? Vraag dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan of bel ons direct op nummer 030 -237 07 00 en we bespreken ervaringen en mogelijkheden met je.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Lees ook

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.