Eind vorig jaar heb je samen met je team vol enthousiasme een businessplan voor 2022 gemaakt. De eerste twee maanden van het jaar zitten er inmiddels op. Tijd om de balans op te maken!
Je hebt samen met je team heldere doelstellingen geformuleerd, jullie hebben een aantal mooie nieuwe projecten en initiatieven bepaald en de acties zijn verdeeld.
Na de online borrel in december, het uitdelen van de kerstpakketten en een welverdiende kerstvakantie kwam iedereen zo’n 8 weken geleden weer terug van vakantie.
Hoewel weer terug.. Dat nog niet helemaal, want er werd begin dit jaar nog veel vanuit huis gewerkt. Inmiddels zie je gelukkig weer meer en meer collega’s vol enthousiasme op het bedrijf verschijnen.
Stel jezelf deze vraag..
Dat enthousiasme is ook hard nodig om de plannen te verwezenlijken die je dit jaar hebt. Want zeg eens: liggen jullie op koers om de doelstellingen en initiatieven die jullie in het businessplan hebben bepaald daadwerkelijk te behalen of misschien zelfs wel te overtreffen?
Geef ‘s een eerlijk antwoord op deze vraag: ‘Wanneer jullie doorgaan op de manier zoals jullie de afgelopen 2 maanden hebben gewerkt, behalen jullie dan de resultaten die je aan het einde van dit jaar bereikt wil hebben?’
Kun je daar volmondig ‘ja’ op zeggen? Wat goed! Dat geeft vertrouwen, dan weet je dat jullie de juiste koers varen! Natuurlijk weet je dat er geen rechte lijn is naar succes, maar je weet dat het werk wat jullie doen en de nieuwe acties en initiatieven die jullie hebben uitgezet resulteren in het doel wat jullie dit jaar voor ogen hebben.
De praktijk leert ook dat je nu behoort tot één van de weinigen. De meeste businessplannen worden namelijk met veel enthousiasme geschreven, maar na enkele maanden gaat iedereen weer op de in waan van de dag en komt er niets van die goede plannen terecht.
Daarom is het goed juist nu de balans op te maken! Want als jij het gevoel hebt dat jullie de doelstellingen voor eind 2022 niet behalen op de manier zoals jullie nu werken, dan is er werk aan de winkel!
Drie tips om de plannen en doelstellingen voor dit jaar samen met je team wél te behalen:
Verschillende soorten businessplannen
Hoe heb jij de doelstellingen, plannen en acties voor dit jaar in een businessplan op papier gezet? Ons advies: hou het beknopt, overzichtelijk en duidelijk, dat geeft een duidelijke focus voor iedereen in je team.
Je kunt hiervoor Business Model Canvas gebruiken samen met een swot analyse om de voornaamste kansen en bedreigingen in de markt en sterktes en zwaktes van je bedrijf in beeld te brengen.
Bepaal vervolgens samen met je (MT) team de doelstellingen van de voornaamste KPI’s. Deze jaardoelstellingen reken je terug naar doelstellingen per maand en kwartaal om iedere maand de voortgang te kunnen borgen.
Vervolgens zet je de acties en initiatieven, die je samen met je team hebt bepaald op papier met een owner en een deadline. Deze acties dragen op korte of langere termijn bij aan het behalen van de doelstellingen. Verdeel de acties en initiatieven per kwartaal en toets of het realistisch is gepland.
Bespreek de voortgang van het businessplan met je team
Zorg dat je na ieder kwartaal samen met je team de resultaten, acties en initiatieven van de afgelopen 90 dagen bespreekt. Je blikt terug, maar kijkt ook vooruit naar het komende kwartaal en stuurt bij waar nodig.
Hierdoor is het hele team ieder kwartaal op de hoogte van de voortgang. In de werkbesprekingen bespreek je gedurende het kwartaal 1-op-1 de voortgang van de acties en initiatieven
Vier successen
Maak resultaten zichtbaar door de successen te vieren. Geef podium aan de collega’s die hebben bijgedragen aan het binnenhalen van een mooie opdracht, het doorvoeren van een verbetering of het opzetten van een nieuw initiatief.
Hiermee laat je jouw waardering zien, geef je anderen de complimenten en stimuleer je bovenal de eigen verantwoordelijkheid en het ondernemerschap binnen je team.
Wil jij meer weten over business coaching? Lees dan dit artikel en kom erachter wat business coaching jou kan opleveren!
Sparren over jouw businessplan?
Heb je hulp nodig bij het opzetten van jullie businessplan of het creëren van een structuur waarin je iedere 90 dagen de voortgang bespreekt? Neem dan contact op met ons!
Contact opnemen