Martijn Driessen heeft jarenlang onderzoek gedaan naar ondernemers. Tijdens zijn onderzoek, wat begon met zijn scriptie, heeft hij 4 factoren ontdekt die je ondernemerssucces bepalen. Wat de 4 factoren van ondernemerssucces zijn lees je in dit artikel, of beluister deze Ben Tiggelaar Podcast.
Martijn heeft tijdens zijn stage bij het adviesbureau van zijn vriend in Praag kennis gemaakt met het ondernemerschap.
Tijdens deze stage liep Martijn veel mee met zijn vriend en kwam hij ook veel in contact met ondernemers. Tijdens één van de gesprekken met zijn vriend kwam deze vraag op bij Martijn: “Jij helpt ondernemers met businessplannen, financieringen en nog veel meer, maar hoe beoordeel je nou de ondernemer?”.
Het antwoord van zijn vriend was: “Dat hoeft niet, ze zijn toch niet voor niets begonnen met ondernemen”. Vervolgens is Martijn hier meer onderzoek naar gaan doen en stelde hij dezelfde vraag aan de bank. Met als antwoord: “Dat beoordelen wij op buikgevoel”.
Volgens Martijn was dit geen goede maatstaf en dus besloot hij hier onderzoek naar gaan doen in zijn scriptie, want hoe beoordeel je nou of een ondernemer een echte ondernemer is? Na meer dan 20 jaar onderzoek zijn er volgens Martijn 4 factoren die het ondernemerssucces bepalen:
1 – Motivatie
2 – Persoonskenmerken
3 – Kwaliteiten
4 – Kennis
Factor 1: Motivatie
Motivatie is de motor en bestaat uit 2 onderdelen, namelijk de interne en externe motivatie.
Motivatie zit in je en kun je niet aanleren, je kunt het wel aanwakkeren. Zo kun je kiezen voor een onderwerp wat je echt leuk vind en waar je passie voor hebt, hier heb je direct meer motivatie voor.
Interne motivatie –
Dit is de motivatie die vanbinnen uit komt. Zoals sommige mensen van kleins af aan al zeggen dat ze ondernemer willen worden en hun eigen pad willen volgen, dit is echt interne motivatie. De mensen met veel interne motivatie zijn altijd op zoek naar een omgeving waarin ze kunnen ondernemen.
Er zijn 3 eigenschappen belangrijk bij interne motivatie:
#1 Je wilt je doelen halen en gaat hier recht op af, je bent ambitieus en wil altijd meer (soms zelfs meer dan je baas).
#2 Je wilt je eigen koers varen en je eigen keuzes maken.
#3 Dominantie. Er heerst snel een negatieve energie om dominantie heen, maar als ondernemer is het van belang dat je dominant bent. Dominante mensen kunnen er vaak slecht tegen als ze door anderen aan het werk worden gezet.
Externe motivatie –
Externe motivatie komt vaak boven water wanneer mensen in een situatie terecht komen waarin ondernemen het meest voordelig is, of wanneer ze geen andere keuze hebben. Je ziet dit vaak bij iets oudere mensen, doordat ze moeilijk aan een baan komen beginnen ze als zelfstandige. Ondernemen komt hierbij vaak op je pad en zit niet direct in je.
Factor 2: Persoonskenmerken
Volgens Martijn bestaat deze factor net als motivatie uit 2 onderdelen, namelijk karaktereigenschappen en ondernemerstypes.
Persoonskenmerken zitten ook al vaak in je, maar dit kun je al meer aanleren en trainen dan motivatie. Over het algemeen bezitten de meeste succesvolle ondernemers de basis van de persoonskenmerken al.
Karaktereigenschappen –
Voorbeelden van karaktereigenschappen zijn: prestatiegerichtheid, zelfstandigheid, risicobereidheid, zelfvertrouwen en persoonlijke effectiviteit (de overtuiging dat wanneer je aan iets nieuws begint, dat je dat succesvol zult afsluiten).
Deze karaktereigenschappen zitten in de meeste gevallen al in de ondernemer, maar zijn in bepaalde mate dus nog wel te trainen. Het is ook niet zo dat als je een eigenschap mist, je dan geen succesvolle ondernemer kunt worden.
Type ondernemers –
Ondernemers zijn ook nog onder te verdelen in verschillende types:
Vakmensen – Dit zijn de gestructureerde ondernemers, zij hebben vooraf een plan gemaakt en werken vervolgens ook volgens dit plan. Het is heel georganiseerd en alle taken worden afgemaakt.
Pioniers – Dit zijn de ondernemers die telkens nieuwe ideeën hebben. Vaak de creatieve ondernemers, een valkuil voor deze ondernemers is dat ze aan teveel ideeën werken waardoor er bijna nooit een project daadwerkelijk af wordt gerond. De pioniers moeten dus leren afremmen om zo hun projecten ook af te ronden.
Verkopers – Dit zijn de ondernemers die heel sociaal zijn, ze maken goed gebruik van netwerken, ze willen hun klanten blij maken en stappen steeds op nieuwe klanten af.
Om als bedrijf succesvol te worden zijn alle types belangrijk. Een samenwerkend geheel van alle soorten types kan het meeste resultaat boeken. Het begint meestal bij de pionier, dit verzint het idee, vervolgens gaan de vakmensen er een structuur in aanbrengen en het daadwerkelijk uitvoeren. Als laatste heb je de verkopers die de dienst en/of product aan de man brengen en vermarkten.
Factor 3: Kwaliteiten
Kwaliteiten lijken erg veel op persoonskenmerken, maar het verschil is dat je kwaliteiten aanleert en persoonskenmerken heb je al voor het overgrote deel.
Kwaliteiten die je aanleert zijn bijvoorbeeld het kennen van de markt waarin je opereert, het leiding kunnen geven aan het team, effectief communiceren met je team/samenwerkingspartners/etc., creativiteit en flexibiliteit. Dit zijn allemaal voorbeelden die handig zijn om als ondernemer te hebben en die je in de loop van tijd kunt aanleren.
Factor 4: Kennis
Kennis zit nog niet in je, kennis moet je volledig leren of in bezit hebben. Het is niet nodig om alle kennis zelf te hebben, maar je moet het wel in handen hebben. In je team moet alle kennis zitten om je bedrijf goed te laten lopen, zo hoef je zelf niet alles te weten over de boekhouding, maar de basis is toch wel handig.
Kennis staat dus het verst af van de ondernemer, je kunt het letterlijk inhuren. De vakkennis zelf over de markt moet je natuurlijk wel zelf hebben.
Kennis staat ook in verband met ervaring, zo komt er uit onderzoek van Martijn ook dat de gemiddelde leeftijd voor succesvolle ondernemers 40 jaar oud is. Dit zijn bovendien ook vaak de hoogopgeleide mensen die al enige ervaring in het vak en de markt hebben.
Is het mogelijk om jezelf meer geschikt te maken om te ondernemen en hoe doe je dat?
Dit is zeker mogelijk volgens Martijn, hierbij is het belangrijk dat je genoeg kennis hebt over het vak en markt. Dan is het van belang om naar jezelf te kijken en realistisch naar jezelf te zijn. Wat zijn je zwakke kanten en wat zijn je sterke kanten?
Zit het bijvoorbeeld tegen en heb je de motivatie niet om door te zetten? Dan wordt het heel lastig.
Belangrijk is om dan in oplossingen te denken, maar dit begint bij de zelfkennis. Je kunt bijvoorbeeld terug gaan naar jezelf en gaan nadenken hoe je het wel kunt laten slagen. Je zult de kansen moeten zien en dan grijpen en dit gaat vaak fout. Mensen zien de kansen wel, maar benutten ze niet. Om te slagen als ondernemer kan dit niet en zal je de kansen ook moeten benutten.
Bestel het boek, de ondernemende ondernemer, waarin Martijn Driessen jou meeneemt in de 4 factoren van ondernemerssucces via deze link.
Heb jij behoefte aan een sparringpartner om meer succes te behalen met je bedrijf?
Vraag een vrijblijvend gesprek aan met één van onze business coaches en kom erachter wat wij voor jou kunnen betekenen!
Maak een vrijblijvende afspraak