Digitaal samenwerken, do´s and don’ts

Home > Inspiratie > Digitaal samenwerken, do´s and don’ts

Iedereen werkt tegenwoordig met Teams, Zoom, Skype, Google Meet of een andere variant van online samenwerken. In het begin is het wennen en veel ‘hoor je me’, ‘nee zet je geluid even aan’, maar gaandeweg wordt ook deze manier van werken gewoon.

Een leercurve om u tegen te zeggen, die we met elkaar realiseren. Maar hoe zit het nou met de persoonlijke aandacht, de empathie en het invoelen wat ook zo belangrijk is bij samenwerken. Bij de gemiddelde communicatietraining krijg je altijd een blokje ‘contact maken’. Maar werkt dit in een online omgeving eigenlijk hetzelfde als in een fysieke ruimte?

Daar waar men in de eerste weken vooral moest wennen aan de beeldschermhoofdjes en het letterlijk contact maken van laptop tot laptop, zie je nu steeds meer de behoefte om de mens achter het kleine beeldschermhoofd te zien. En het goede nieuws is, dit kan ook. Het digitale samenwerken is niet anders dan in een fysieke ruimte.

Tips voor het écht contact maken

Een paar tips hoe je het digitale samenwerken effectiever kunt maken.

1. Spiegelen/matchen: de meest voor de hand liggende manier
a. Zit iemand met zijn armen op een bepaalde manier, kopieer dit.
b. Zit iemand met zijn hoofd iets gekanteld, til jouw hoofd dan ook licht scheef.
c. Zit iemand dichtbij het scherm, kom ook dichtbij

2. Spiegelen op emotie.

Zie je een bepaalde emotie (blij, verdrietig, rustig, opgewonden), kopieer of benoem dit. Het benoemen is explicieter.

3. De boodschap van de ander herhalen
a. Herhaal 2 of 3 woorden uit het verhaal van de ander (echoën)
b. Vat samen

4. Noem ten slotte altijd mensen bij hun naam als je ze aanspreekt (groep groter dan 1).

Bovenstaande tips maken dat je echt in contact komt met degene aan de andere kant van het beeldscherm. Je bent in verbinding en nodigt de ander (impliciet) ook uit om te verbinden.
De conclusie is dat als je een aantal van deze tips in je online sessie gaat verwerken, je zelf meer energie uit de gesprek haalt, maar ook het resultaat veel effectiever is. Dus net als in de fysieke ruimte is het maken van verbinding een manier om je resultaten in de samenwerking te vergroten.

Sterk uit de coronacrisis komen?

Heeft u een bedrijf met personeel in dienst en wordt uw bedrijf geraakt door de coronacrisis? Vraag dan een gratis gesprek aan om een half uur te sparren met één van onze coaches, trainers of experts.

Vraag hier een kosteloos gesprek aan en wij nemen contact met u op of bel ons direct op telefoonnummer 030 – 237 07 00.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Als eerste onze nieuwe artikelen lezen?

Op de hoogte blijven

Lees ook

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.