Familiebedrijven beter bestand tegen crisis?

Home > Inspiratie > Familiebedrijven beter bestand tegen crisis?

Wat is typisch aan een familiebedrijf? Ja juist, dat het bedrijf al vele generaties bestaat en veel heeft doorstaan in de loop der jaren. Maakt dit een familiebedrijf dan ook beter bestand tegen deze crisis?

Lange termijn focus of korte termijn winst

In een interview sprak bestuursvoorzitter van Brabantia zich uit: ‘We hebben de crisis van de jaren dertig, de Tweede Wereldoorlog, de oliecrisis, het klappen van de internetzeepbel en de financiële crisis van 2008 doorstaan. Deze crisis gaan we dan ook overleven.

Van Elderen is de vierde generatie uit zijn familie die bij Brabantia aan het roer staat. Hij heeft vanaf 2012 een focus op design en duurzaamheid gebracht. Het bedrijf maakt interieuritems zoals afvalemmers in kleuren die in de mode zijn en op basis van innovatieve ontwerpen. Daarnaast produceert het zo veel mogelijk met hergebruikte materialen en duurzame energie. Afgelopen jaren waren goede jaren. Afgelopen maart kwam er ook voor Brabantia een grote klap. Terugval in omzet en fabrieken die niet konden leveren.

Scenarioplanning

Bij veel bedrijven is het alle zeilen bij stellen om de crisis door te komen. Voor financiële uitdagingen wordt een appel gedaan op overheidsregelingen en het oprekken betaaltermijnen. Het familiebedrijf heeft deze zorgen niet. “We hebben natuurlijk wel gekeken naar verschillende scenario’s: waar moeten we dan rekening mee houden? Maar we kwamen er al snel achter dat het reuze meevalt. Wij bouwen buffers op in tijden dat het goed gaat”.

Korte termijn winst

Een bedrijf dat alleen op aandeelhouderswaarde stuurt, komt eerder in de financiële problemen, want dat bouwt geen grote buffers op. Zo’n bedrijf moet zijn hand ophouden op het moment dat het even tegen zit. Een lange termijn visie die verder gaat dan een paar jaar of zelfs één generatie maakt dat er een andere strategie wordt gehanteerd. Er worden meer reserves opgebouwd, zodat een crisis als deze minder effect heeft op de continuïteit.

Het afwezig zijn van aandeelhouders en het aanwezig zijn van meerdere generatie familie maakt dat er andere strategische keuzes worden gemaakt en een familiebedrijf dus beter bestand is tegen een crisis.

Sterk uit de coronacrisis komen?

Heeft u een bedrijf met personeel in dienst en wordt uw bedrijf geraakt door de coronacrisis? Vraag dan een gratis gesprek aan om een half uur te sparren met één van onze coaches, trainers of experts.

Vraag hier een kosteloos gesprek aan en wij nemen contact met u op of bel ons direct op telefoonnummer 030 – 237 07 00.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Als eerste onze nieuwe artikelen lezen?

Op de hoogte blijven

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.