Hoe blijf je als familiebedrijf succesvol?

Home Inspiratie Hoe blijf je als familiebedrijf succesvol?

Hoe blijf je als familiebedrijf succesvol?

Het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), heeft in samenwerking met BDO en Rabobank een familiebedrijvenonderzoek uitgevoerd. Doel van het onderzoek was te achterhalen hoe familiebedrijven succesvol kunnen blijven, wat de voornaamste valkuilen zijn en hoe een toekomstbestendig familiebedrijf hier het beste mee om kan gaan.

Wat maakt een familiebedrijf succesvol

Bij familiebedrijven ligt de focus niet op snelle groei en veel risico nemen, wat een familiebedrijf zo financieel krachtig en succesvol maakt is de focus op continuïteit en lange termijn. De risico’s zijn vaak door de oprichter genomen, dit was de pionier. Wat je vaak ziet is dat de risicobereidheid al bij de tweede generatie afneemt.

Het maatschappelijk engagement staat voorop en de werknemers worden gekoesterd, zo zijn de aandeelhouders ook vaak direct betrokken bij het bedrijf. Doordat de familiebedrijven behoudend en risicomijdend zijn komen ze relatief soepel door een crisis heen. Dit zorgt voor een solide en financieel stevig bedrijf.

De valkuilen van een familiebedrijf

De grootste uitdagingen liggen bij de derde generatie, dat is uit het onderzoek gebleken. Het originele bedrijfsmodel veroudert, de groei raakt eruit, ze worden ingehaald door een concurrent of stoppen er simpelweg mee. Van alle bedrijven tot 35 jaar oud is 43% een familiebedrijf; bij bedrijven van meer dan honderd jaar is dat nog maar 17%.

Volgens Heugens is het voor de derde generatie van belang om te gaan evalueren of het familiebedrijf opnieuw op zoek moet naar hun onderscheidende kracht.

“Een betrokken familie met een CEO van buitenaf is vaak het ideale model”

Familiebedrijven kennen nog andere uitdagingen en valkuilen, zo zullen ze zich steeds eenzamer gaan voelen. Zo zegt Heugens: “Het netwerk van bedrijven met een vergelijkbare achtergrond, historie en ervaring krimpt doordat andere familiebedrijven worden overgenomen of ophouden te bestaan. Dat is vervelend, want benchmarken en ervaringen uitwisselen met collega bedrijven is belangrijk als je competitief wilt blijven.”

Bedrijven waar de familie op grotere afstand staat, laten na verloop van tijd minder groei zien. Voor oude familiebedrijven lijkt het goed te zijn om bestuurders te hebben van buiten de familiekring. “Een CEO van buitenaf die samenwerkt met actief betrokken familieleden, dat is eigenlijk het ideale model”, aldus Heugens.

In het onderzoek worden nog drie succesfactoren uitgelicht, tijdige overdracht, het gebruiken van de ‘oude’ familienaam en het opzoeken van elkaar en te leren van elkaars ervaringen.

Tijn (Brabantia): “Als je cultuur goed is én je hebt een goede strategie, dan ben je onverslaanbaar.”

In het boek; familiebedrijven en het geheim van de jeugd van ECFB worden er zeven succesvolle familiebedrijven uitgelicht die hebben laten zien dat zij ook na meerdere generaties in hebben geslaagd om vitaal te blijven. Hun kracht, energie en betrokkenheid zijn een inspiratie voor elk familiebedrijf – jong en oud.

De 7 succesfactoren van een toekomstbestendig familiebedrijf

Op basis van het onderzoek van het ECFB heeft BDO 7 ingrediënten geformuleerd hoe familiebedrijven vitaal kunnen blijven. Voor familiebedrijven is het juist belangrijk om vitaal te blijven, want anders kunnen ze achter gaan lopen op de veranderingen in de markt.

1 – Zoek elkaar op

Familiebedrijven kunnen veel voordeel halen uit contact met andere oude familiebedrijven. De meeste oude familiebedrijven komen dezelfde uitdagingen tegen en het delen van deze ervaringen kan veel positieve effecten hebben.

2 – Focus op groei

Jonge bedrijven groeien vaak erg snel doordat zij de markt kunnen betreden met innovatie. Voor familiebedrijven die al decennia gezonde resultaten laten zien is het begrijpelijk dat ze enigszins op hun roem rusten. Echter blijft het voor deze oude familiebedrijven ook van belang om te focussen op groei om niet achter te komen liggen op de opkomende concurrentie.

3 – Investeer in innovatie

De huidige tijd staat vol van de disruptie als digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie. Voor de familiebedrijven is het van cruciaal belang om ook de innoveren en bij de tijd te blijven. Vitale familiebedrijven blijven vitaal door blijvend en fors te investeren in R&D.

4 – optimaliseer je bedrijfsmodel

In het onderzoek komt naar voren dat het radicaal omgooien van bestaande bedrijfsmodellen normaal gesproken niet raadzaam is. Voor oude familiebedrijven is het van belang om de stevige basis te bewaken en vanuit daar te zoeken naar groeikansen.

5 – Creëer succes in de bestuurskamer

Moet het familiebedrijf de leiding overdragen aan een professionele CEO van buitenaf, of moeten ze zelf de leiding houden? Het is een lastige keuze, het onderzoek van ECFB laat zien dat de tussenweg de beste keuze is. Een externe CEO met een betrokken familie.

6 – Koester je merkwaarde

De ‘oude’ familienaam behouden, de roemrijke bedrijfshistorie: oude familiebedrijven hebben meer dan wie dan ook een authentiek verhaal te vertellen. Klanten houden hiervan, vertel het verhaal via welk kanaal dan ook.

7 – Voorkom een generatiekloof

Het is verstandig om niet te lang te wachten met het overdragen aan een nieuwe generatie, hoewel dit een ontzettend spannende keuze kan zijn. Zorg er wel voor dat de jonge generatie alle kneepjes van het vak kennen en geef hen vertrouwen.

Benieuwd naar het volledige onderzoek van de ECFB in samenwerking met BDO en Rabobank, download het onderzoek; familiebedrijven en het geheim van de eeuwige jeugd.

Ben jij benieuwd wat wij voor jouw familiebedrijf kunnen betekenen?

Wij helpen familiebedrijven door middel van individuele coaching trajecten, teamtrainingen en programma’s. Ben je benieuwd? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan!

Maak een vrijblijvende afspraak
  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Lees ook

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.