Leiderschapsstijl? Ontdek jouw stijl van leidinggeven
Geef jij leiding? Dan hanteer je ook een leiderschapsstijl. Maar ben jij je bewust van jouw stijl van leidinggeven en weet je welke leiderschapsstijlen je nog meer kunt inzetten? We zijn gewend om de leiderschapsstijl te hanteren die het meest past bij wie we zijn als persoon, maar is deze altijd effectief?
Het is goed om je bewust te zijn wat de impact van jouw stijl op anderen is. Daarnaast helpt het om ook andere leiderschapsstijlen te ontwikkelen zodat je deze kunt inzetten wanneer de situatie hierom vraagt. De verschillende stijlen van leiderschap op een rij:
Sturend leiderschap
Sturende leiders zijn vaak assertief, direct, geïnteresseerd in de hoofdlijnen en sterk resultaatgericht. De sturende leider is niet bang om knopen door te hakken en komt zelfverzekerd over.
Een sturende leider zal veelal op instructieniveau leidinggeven en dat kan goed werken bij teams die nog onervaren zijn. De communicatie is direct en gericht op het behalen van een resultaat. Je zou kunnen zeggen duidelijk, maar voor anderen komt dit soms ook wat bot en arrogant over. Door de resultaatgerichtheid kan deze leider soms ook wat ongeduldig overkomen met als gevolg dat medewerkers een vorm van druk ervaren.
Herken je deze leiderschapsstijl? Wees je bewust van je impact op anderen en zorg dat je niet voor anderen gaat denken of te ver op de troepen vooruit loopt? Je bent nu eenmaal iemand die snel denkt en handelt, maar niet iedereen heeft deze kwaliteiten. Op deze manier voorkom je dat er altijd naar jouw gekeken wordt wanneer er om een beslissing gevraagd wordt.
Coachend leiderschap
Coachende leiders geven anderen van nature de nodige ruimte en verantwoordelijkheid, zien kansen en mogelijkheden en zijn sterk mensgericht. Coachende leiders zijn erg goed in het inspireren en motiveren van een team en het creëren van een teamgevoel. Zij zijn in staat om een perspectief te schetsen waar het hele team voor wil gaan en weten op een positieve manier anderen in beweging te brengen.
Herken je deze leiderschapsstijl? Wees je dan bewust dat het goed is om niet alleen te praten, maar zelf ook te luisteren. En dan in het bijzonder naar mensen die risico’s en belemmeringen hebben en ga hier niet te snel overheen.
Daarnaast is het goed om te weten dat je voor anderen soms wat onduidelijk kan overkomen omdat jij waarschijnlijk veel verschillende ballen in de lucht houdt. Stel simpelweg de vraag of het voor de ander duidelijk is wanneer je iemand een bepaalde opdracht hebt meegegeven. Dan weet jij direct of diegene je goed begrepen heeft.
Dienend leiderschap
Dienende leiders kunnen goed luisteren, blijven rustig onder druk en hechten veel waarde aan de onderlinge samenwerking. Dienende leiders zijn loyaal aan het team, plaatsen zichzelf niet snel op de voorgrond en zijn zeer betrouwbaar. Daarnaast geven zij anderen de nodige waardering voor het werk wat zij verrichten. Je weet wat je van hen kunt verwachten en ze zullen hun team niet snel teleurstellen.
Herken je deze leiderschapsstijl? Dan herken je ook vast dat jij je al snel kunt ‘opofferen’ voor het teambelang. Dit kan betekenen dat jij vaak de gaten dichtloopt voor anderen. Daarnaast herken je misschien ook dat je bij het maken een besluit graag wilt dat iedereen uit het team zich gehoord voelt en achter de eindbeslissing staat.
Het effect hiervan is dat besluiten te lang op zich laten wachten of een discussie niet op het scherpst van de snede gevoerd wordt. Het helpt wanneer jij jouw mening ook geeft en op momenten met de vuist op tafel kunt slaan wanneer de situatie hierom vraagt.
Controlerend leiderschap
Controlerende leiders nemen geen risico’s, zijn wat behoudend en zien sneller risico’s en mogelijke belemmeringen dan anderen. Zij zijn goed in details en komen weloverwogen over. Controlerende leiders zijn sterk gericht op het leveren van kwaliteit, leggen de lat hoog voor zichzelf en voor anderen waardoor het team uitgedaagd wordt het maximale te presteren.
Controlerende leiders kunnen voor anderen wat koel, kalm en afstandelijk overkomen. Anderen kunnen daardoor moeite hebben met het inschatten van hoe diegene zich werkelijk voelt. En omdat de focus op het leveren van kwaliteit ligt kan deze leider feedback op inhoud geven die voor anderen soms wat rationeel en weinig empathisch overkomt.
Herken je deze leiderschapsstijl? Dan heb je kwaliteit hoog in het vaandel staan, maar wees je bewust wat het vraagt om deze kwaliteit te leveren. Je kunt de neiging hebben teveel in details te verzanden waardoor zaken (te) veel tijd kosten of niet in alle gevallen meer bijdragen aan het grotere doel. Daarnaast helpt het om niet alleen de focus te hebben op de inhoud van het werk, maar ook voor het mensgerichte aspect en aandacht voor je collega’s.
Wil jij je leiderschapsstijl verder ontwikkelen?
Het DISC model helpt om de verschillende manieren van leidinggeven goed weer te geven. Dit model geeft je namelijk volledig inzicht in de gedrags- en communicatiestijlen van een persoon. Een model wat we zelf ook veel gebruiken tijdens onze 1-op-1 coaching sessies, teamtrainingen en programma’s voor ondernemers en leidinggevenden.
Wij kunnen je een eigen gepersonaliseerde disc profiel bieden waardoor je meer inzicht krijgt in jezelf en jouw leiderschapsstijl. Wil je niet alleen jezelf, maar ook je collega’s beter leren kennen? Kies dan voor een teamtraining om de samenwerking en communicatie verder te verbeteren.
Wil jij je leiderschap versterken?
Wil jij met een onafhankelijk klankbord sparren over je rol als leider, de uitdagingen die je ervaart en hoe je je team mee kunt krijgen?
Onze business coaches zijn er voor jou als leider. Een ervaren sparringpartner waarmee jij over je uitdagingen en valkuilen kunt praten zodat jij je leiderschap kunt versterken.
Meer informatie