Miscommunicatie; hoe ontstaat het en hoe voorkom je het?

Home Inspiratie Miscommunicatie; hoe ontstaat het en hoe voorkom je het?

Hoe ontstaat miscommunicatie en hoe voorkom je het?

Je zal het vast wel ’s hebben meegemaakt. Je zegt iets tegen collega en het schiet helemaal in het verkeerde keelgat. Hoe kan dit? En hoe had je dit kunnen voorkomen?

Of jij bent juist degene die zich irriteert aan het gedrag van de ander. Je hebt het al verschillende keren laten blijken, maar de situatie verandert niet en jullie lijken elkaar niet te begrijpen.

Miscommunicatie. Het komt veel voor op de werkvloer. Sterker nog, 80% van de problemen op de werkvloer ontstaan door miscommunicatie.

Succes hangt dus niet alleen af van een duidelijke koers, heldere doelstellingen of de kennis van je medewerkers. De kwaliteit van de onderlinge communicatie en samenwerking vormt de basis voor het succes.

Ieder persoon heeft zijn eigen communicatiestijl

Hoe zorg je dat de onderlinge communicatie in jouw team goed verloopt? Dat begint bij het (h)erkennen van je eigen gedrag- en communicatiestijl. Iedereen heeft namelijk een bepaalde voorkeursstijl en die stijl heeft een effect op je omgeving.

We zijn vaak geneigd om de stijl die we zelf het liefste hanteren te gebruiken in iedere situatie en bij ieder ander. Om direct met de deur in huis te vallen: dat werkt in de praktijk niet.

Tijdens onze teamtrainingen zien we vaak dat mensen denken dat iedereen denkt en handelt zoals diegene zelf denkt en zich gedraagt. Om direct met de deur in huis te vallen: dat is niet het geval.

Zo zijn er mensen die sterk aanwezig zijn, direct initiatief nemen, een snel tempo hebben en sterk resultaatgericht zijn. Je kunt je voorstellen dat het voor deze mensen fijn is om snel te schakelen, korte lijnen te hebben en snel tot een oplossing te komen.

Je hebt ook mensen die zelf minder snel op de voorgrond treden, zich ook minder snel uitspreken en een rustig tempo hebben. Zij willen eerst de nodige informatie en feiten verzamelen voordat zij een oplossing aandragen.

Je kunt je voorstellen dat deze mensen op een verschillende manier praten, besluiten nemen en (willen) samenwerken. Wanneer zij beiden bij hun eigen stijl blijven dan loopt de frustratie in de samenwerking op en komen ze allebei niet verder. Is het al herkenbaar?

DISC: inzicht in je persoonlijkheidsstijl en die van anderen

Iedereen heeft dus een andere behoefte en een eigen stijl van communiceren. Maar hoe kom je achter die verschillende stijlen?

Het DISC model helpt om inzicht te krijgen in de verschillende stijlen en daarmee de effectiviteit van je team en organisatie te vergroten. In het model wordt er onderscheidt gemaakt in 4 persoonlijkheidsstijlen. Jouw voorkeursstijl bepaalt de wijze waarop jij het liefst wilt communiceren.

Bedenk daarbij dat niemand in een hokje is te stoppen en je altijd meerdere stijlen herkent. Je bent dan ook niet dominant of blauw. De uitkomsten helpen je wel jezelf beter te leren kennen, inzicht in de ander te krijgen en een gelijke taal te creëren. En juist dat maakt dat je miscommunicatie voorkomt en beter weet samen te werken.

DISC model

Dominant (Rood)

Deze personen:
• Zijn extravert en komen zelfverzekerd over
• Willen de ontstane problemen graag zo snel mogelijk oplossen
• Werken heel erg resultaat- en taakgericht
• Zijn erg competitief
• Gaan een discussie niet uit de weg

Invloed (geel)

Deze personen:
• Zijn extravert
• Kunnen anderen goed overtuigen en beïnvloeden
• Hebben een open karakter
• Zijn zeer optimistisch en positief
• Zijn erg mensgericht
• Zijn vaak blij en enthousiast

Stabiel (groen)

Deze personen:
• Zijn introvert
• Houden van een bepaalde mate van voorspelbaarheid
• Houden niet van verandering en onduidelijkheden
• Werken graag aan de hand van een planning
• Hebben geduld en kunnen goed luisteren
• Zijn heel loyaal naar anderen en sterk mensgericht
• Houden van een harmonieuze omgeving zonder stress

Consciëntieus (blauw)

Deze personen:
• Zijn weloverwogen
• Werken precies en nauwkeurig
• Zijn zeer analytisch ingesteld en taakgericht
• Zijn sterk in details
• Houden niet van tijdsdruk en problemen
• Komen afspraken na en hechten hier waarde aan

Wil je de onderlinge samenwerking en communicatie in jouw team verbeteren?

Een teamtraining met het DISC model zorgt voor een betere communicatie, samenwerking en onderling begrip.

Wil je de ervaringen van anderen horen en weten wat het jou en je team zou kunnen brengen? Neem dan contact met ons op!

Contact opnemen
  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Lees ook

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.