Ondernemer zelf vormt grootste belemmering voor verdere groei

Home > Inspiratie > Ondernemer zelf vormt grootste belemmering voor verdere groei

“Ondernemer zelf vormt grootste belemmering voor verdere groei”

Juist de enorme potentie onder mkb-bedrijven was in 2016 één van de redenen om de Ondernemerschap Academy te starten, vertelt Emile Langerak. “Ondernemers hebben zelf de belangrijkste rol én verantwoordelijkheid om deze potentie daadwerkelijk te benutten. En juist die ondernemers helpen wij om het beste uit zichzelf, hun team en hun bedrijf te halen.”

Veel ondernemers hebben de neiging steeds harder te gaan werken. Maar hard werken is niet de beste oplossing om je bedrijf te laten groeien, zegt Emile Langerak, eigenaar van de Ondernemerschap Academy. “Maar liefst 96% van de ondernemers blijft kleiner dan acht medewerkers terwijl de (groei)potentie van het gros van de bedrijven vele malen groter is.”

Een idee is niets waard als het bij een idee blijft

De afgelopen zes jaar heeft Emile Langerak met zijn team aan coaches, trainers en adviseurs vele honderden ondernemers in het mkb gecoacht, begeleid en getraind. “De potentie van het mkb is ongekend groot. Veel ondernemers bruisen van de energie en zitten vol met ideeën. Een idee is alleen niets waard als het bij een idee blijft. Dat komt omdat ondernemers vaak in de waan van de dag blijven hangen.”

De volgende groeifase

Ondernemers zijn geweldige mensen, hebben lef getoond door het anders te doen, stelt Emile Langerak. “Ze zijn een tikkeltje eigenwijs en hebben een groot doorzettingsvermogen. Dat doorzettingsvermogen heeft ondernemers gebracht tot waar zij nu staan met hun bedrijf.” Een volgende groeifase vergt in veel gevallen echter wat anders van de ondernemer zelf. “Dat andere komt niet vanzelf, anders was het al wel gebeurd.”

Iedere groeifase kent bepaalde uitdagingen. “Het is de vraag hoe jij daar als ondernemer mee omgaat. In de pioniersfase bruis je van de creativiteit en energie en sta jij aan het roer. Vaak is het bedrijf echter ook (te) afhankelijk van jou. Daarom is het van belang, zaken uit handen te geven.”

Vervolgens groeit het bedrijf door. “Er komen meer nieuwe klanten bij. De omzet neemt toe, maar ook de werkdruk. Er is behoefte aan structuur met aandacht voor het verbeteren van de efficiëntie en effectiviteit van mensen en processen.”

Voor een succesvolle doorgroei zou volgens Emile Langerak de focus moeten liggen op schaalbaarheid en standaardisatie, zonder in bureaucratie te verzanden. “Intussen heb jij je als ondernemer ontwikkeld van pionier via meewerkend voorman/-vrouw naar manager en leider. Maar is dit de rol die je ambieert? Je bent toch begonnen met ondernemen om te kunnen ondernemen, niet om leiding te geven?”

Herkenbare uitdagingen

Het zijn voor menig ondernemer zeer herkenbare vragen. “Veel ondernemers weten nog niet dat zij zich kunnen laten coachen en begeleiden door een onafhankelijke, ervaren partij of hebben er simpelweg nog nooit over nagedacht,” zegt Emile Langerak. “We vinden het heel normaal dat iedere medewerker een opleidingsbudget krijgt. Maar een moment van reflectie om de juiste persoonlijke en bedrijfsmatige keuzes te maken, gunnen veel ondernemers zichzelf nog lang niet altijd.”

“Gelukkig weten meer en meer ondernemers ons te vinden om te sparren over hun uitdagingen. Het helpt als iemand met ervaring in het ondernemerschap, zonder oordeel en emotie de spiegel kan voorhouden om tot de beste inzichten en keuzes te komen. Dat doen we door ondernemers individueel te coachen. Maar ook door teamtrainingen te organiseren wanneer je een verandering met je mensen wilt realiseren. Ook kun je deelnemen aan één van onze programma’s specifiek voor ondernemers, bedrijfsopvolgers en leidinggevenden.”

Groeiende mensen, groeiend bedrijf en een gelukkige ondernemer

Langerak geeft een voorbeeld uit de praktijk. “Een creatieve ondernemer had een mooi bedrijf opgebouwd maar was gaandeweg in de rol van manager terechtgekomen. Door de aanhoudende dagelijkse hectiek was alle plezier verdwenen; verkoop leek zelfs een serieuze optie. Samen met de ondernemer hebben we afstand genomen en hem een spiegel voorgehouden.

Wat bleek? Alle dromen en ambities bij de start van het bedrijf waren daadwerkelijk gerealiseerd. Alleen zijn eigen rol wrong; hij had het gevoel, overal alleen voor te staan. De managementteamleden vonden juist dat ze amper ruimte kregen voor een volwaardige inbreng. In een teamtraining hebben we dit besproken en is een modus gevonden waarbij de ondernemer meer afstand neemt en het management meer verantwoordelijkheid krijgt. Resultaat: groeiende mensen, een groeiend bedrijf en een gelukkige ondernemer.”

Cruciale fase

Onder de klanten van de Ondernemerschap Academy bevinden zich veel familiebedrijven. “Overdracht aan de volgende generatie is een cruciale fase waarin goede communicatie van essentieel belang is. In veel gevallen is er wel voldoende aandacht voor de zakelijke kant van de overdracht maar ontbreekt het juist aan communicatie. De verwachtingen van zowel de ondernemer als de beoogde opvolger worden niet duidelijk uitgesproken. Dat levert de nodige spanningen op. Wanneer wij bij dit soort overdracht- en overnametrajecten worden betrokken, helpen we zaken benoemen, begeleiden we in het proces en dragen zo bij aan een succesvolle overname.”

Investeer in jezelf

Ondernemers kennen anno 2022 tal van uitdagingen: schaars personeel, toeleveringsproblemen, stijgende kosten “Het helpt simpelweg om dit niet alleen te hoeven dragen,” zegt Emile Langerak. “Het is essentieel dat je als ondernemer de tijd neemt voor reflectie en je de vraag stelt: wat is mijn stip aan de horizon? Hoe kan ik een beweging in gang zetten? Welke rol wil ik zelf in mijn eigen bedrijf vervullen? En hoe zorg ik dat ik de juiste mensen weet aan te trekken?”

Laat je dit na dan sta je de eigen ontwikkeling maar ook die van het bedrijf in de weg. “Daarom is het belangrijk dat je als ondernemer niet alleen in je bedrijf en je mensen investeert, maar ook in jezelf en de ontwikkeling die jij wilt doormaken.”

Dit interview is verschenen in Utrecht Business Magazine, gepubliceerd in editienummer 2, jaargang 36. De tekst is geschreven door redacteur Hans Hajée en de foto’s zijn gemaakt door Bart van Hattem.

Wil jij jezelf én je bedrijf ook doorontwikkelen?

Van een individueel coachingstraject, een teamtraining met je medewerkers tot deelname aan een programma met gelijkgestemde ondernemers. Wij gaan graag in gesprek om kennis te maken om voor jou én je bedrijf van betekenis te zijn!

Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op of bel ons direct op nummer 030 – 237 07 00.

Maak een afspraak
  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Lees ook

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.