030 - 237 07 00
Logo Ondernemerschap Academy

Rem op de groei? 5 oplossingen voor MKB ondernemers

Home > Inspiratie > Rem op de groei? 5 oplossingen voor MKB ondernemers

Volgens recent onderzoek van het CBS is het aantal snelgroeiende bedrijven gestegen naar een recordaantal van bijna 8.500. Dit houdt in dat één op de zes bedrijven gedurende drie jaar op rij minstens 10% groeit in het aantal werknemers. Maar wat maakt nu dat deze bedrijven groeien?

De definitie van groei

Groei is geen doel op zich. Het is een resultante van de keuzes die jij als ondernemer maakt. De definitie van groei is voor iedere ondernemer dan ook anders. Bedenk vooraf wat groei voor jou betekent en wat je dan (anders) wilt zien in je bedrijf.

Je kunt bijvoorbeeld een groeidoelstelling hebben in omzet, winst of aantallen medewerkers, maar er zijn ook ondernemers die zeggen ‘doe mij maar 1 of 2 ton minder omzet, maar ik wil juist meer rust, structuur en focus creëren, zodat ik met meer ontspanning kan ondernemen en niet alles afhankelijk is van mij’.

Kortom, stel jezelf deze vragen en bespreek dit met je coach, mentor of sparringspartner(s) wanneer je wilt groeien:
1. Wat betekent groei voor mij?
2. Wat is het resultaat van deze groei?
3. Wat moet ík dan stoppen, blijven doen en gaan doen om dit te bereiken?

Organische groei of groeien door overname

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat er een recordaantal snelgroeiende bedrijven is in het Nederlandse bedrijfsleven. Dit is onderzoek is gebaseerd op een groei van het aantal medewerkers  onder bedrijven met tenminste 10 medewerkers. Bijna twee op de tien snelle groeiers groeide (mede) na een overname en ruim acht op de tien bedrijven liet dus een organische groei zien.

De zakelijke dienstverlening telde de meeste snelgroeiende bedrijven, gevolgd door de handel, de nijverheid en horeca. Wil je weten hoe jouw sector scoort? Bekijk dan dit overzicht met snelle groeiers van het CBS per sector.

Rem op de groei? 5 oplossingen:

De Nederlandsche Bank verlaagt de groeiverwachting naar gemiddeld 1,7% voor de komende jaren, maar wat zijn de voornaamste redenen voor deze rem op de groei? We hebben de top 5 redenen voor je op een rij gezet met bovenal een oplossing hoe jij hier effectief mee om kunt gaan:

Reden 1: Tekort aan personeel
Ruim een kwart van alle bedrijven – meer dan twee keer zoveel als anderhalf jaar geleden – ervaart personeelstekort als een rem op de verdere ontwikkeling blijkt uit de staat van het MKB. In iedere sector is er een tekort aan personeel en toch is 12% van de Nederlandse beroepsbevolking actief op zoek naar een baan en bijna de helft (43%) is latent op zoek blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group. Dit houdt in dat zij niet actief zoeken en solliciteren, maar de arbeidsmarkt wel in de gaten houden en open staan voor een gesprek of een voorstel van een (potentiële) nieuwe werkgever.

Kortom, ga niet achterover hangen en wacht niet de reacties op de vacatures af die je op je website en jobboards hebt geplaatst, maar benader pro-actief mensen. Laat op je website en social media zien wat je in huis hebt en wat jullie juist onderscheidend maakt. Ga een kop koffie drinken met de mensen in je netwerk die je aan je zou willen binden en bedenk dat bijna de helft van de medewerkers latent werkzoekend is.

Bedenk tegelijkertijd ook dat dit ook voor je eigen medewerkers geldt. Dus ga ook geregeld het gesprek aan met hen en zorg dat je hen ook blijft binden, sterker nog dat zij de ambassadeur zijn om ook nieuwe medewerkers aan je te binden. In dit artikel lees je hoe je een magnetische cultuur kunt creëren en (potentiële) medewerkers aan je kunt binden.

Reden 2: Het MKB is minder productief
Het mkb is gegroeid door meer mensen aan te nemen, maar is er niet in geslaagd deze mensen ook effectiever in te zetten blijkt uit hetzelfde onderzoek de staat van het MKB. Gemiddeld nam de productiviteit per FTE toe met 1,7%, maar er zijn grote verschillen tussen het MKB en grotere bedrijven. De productiviteit in het mkb nam toe met slechts 1,3% en in het grootbedrijf met maar liefst 2,9%.

Harde cijfers, want heb je eenmaal nieuwe medewerkers gevonden, dan draagt dit minimaal bij aan de productiviteit. De reden? Omdat we ons laten leiden door drukte en opgaan in de waan van de dag krijgen nieuwe medewerkers onvoldoende tijd en aandacht in het inwerktraject om de volledige potentie van deze persoon te benutten. Zorg dus voor een goed inwerktraject, maak heldere afspraken met de nieuwe medewerker over wederzijdse verwachtingen en stel een persoon aan die verantwoordelijk is voor het inwerktraject en ga zelf ook geregeld het gesprek aan over de voortgang.

Reden 3: Moeizame toegang tot krediet
Om de groei te faciliteren neemt de behoefte aan financiering toe. Kleinere bedrijven (1 – 10 FTE) hebben in het bijzonder moeite met het verkrijgen van krediet omdat zij niet in staat zijn hun plannen goed over de bühne te krijgen en een kwalitatieve kredietaanvraag te doen.

Uit de financieringsmonitor 2017 van het Ministerie van Economische Zaken blijkt dat 25% van de kleinere bedrijven zich heeft georiënteerd op financiering, waarvan 71% tot aanvraag is overgegaan. Hiervan is 39% afgewezen. Van het grootbedrijf wordt slechts 4% afgewezen.

En wanneer je geen groeigeld hebt, dan wordt het lastig om de groeipotentie te benutten. De oplossing? Laat je adviseren! Door je accountant of een financieel adviseur die je helpt om krediet te krijgen bij de bank of een andere geldverstrekker. Zij hebben de ervaring in het schrijven van plannen en heb je een goede adviseur, dan helpt het plan wat jullie geschreven niet alleen om het krediet te krijgen, maar biedt het jou ook de juiste stappen om je bedrijf te laten groeien.

Reden 4: Onvoldoende innovatie, vernieuwing en doorontwikkeling
De markt veranderd, klanten worden kritischer, medewerkers binden zich niet (meer) voor het leven aan één werkgever, er is een transtitie in verduurzaming en digitalisering gaande. Kortom, de wereld om je heen veranderd en dit vraagt een reactie. Hoe zie jij de toekomst van je bedrijf en zorg je dat je een toekomstbestendig bedrijf hebt én houdt?

Dit vraagt om vernieuwing in nieuwe manieren van (samen)werken, bestendige verdienmodellen en nieuwe kaders om deze veranderingen te stimuleren en faciliteren. Een goed model om vanuit het bestaande vertrekpunt te bepalen is Business Model Canvas. Voor veel ondernemers is het een uitdaging om heldere focus en richting te bepalen in de waan van de dag. Zonder dik plan te moeten schrijven, bepaal je met het succesvolle format Business Model Canvas een goed vertrekpunt en bovenal het businessplan voor jouw bedrijf in de komende jaren.

Reden 5: Je vormt als ondernemer zelf de grootste rem op de groei
De keuzes die jij maakt hebben rechtstreeks impact op je medewerkers, op je (potentiële) klanten en op de groei van je bedrijf. Waar geef jij aandacht aan? Datgene wat je tijd, moeite en energie kost of datgene wat energie geeft en jou en je bedrijf verder brengt? Veel ondernemers laten zich téveel leiden door de waan van de dag, waardoor zij zelf de potentiële groei onbenut laten.

Omring je met de juiste mensen om een volgende stap te zetten met je bedrijf. Laat je adviseren door mensen die je verder brengen, die je uit de waan van dag halen en je actief te stimuleren om een helder toekomstperspectief te hebben en áán je bedrijf te werken.

De juiste inzichten om te groeien met jouw bedrijf?

Ons team van coaches, trainers en bewezen succesvolle ondernemers helpt je graag om te groeien! Groeien om het beste uit jezelf, je medewerkers én je bedrijf te halen om de volledige potentie te benutten. Neem contact op met de adviseurs van de Ondernemerschap Academy® op telefoonnummer 030 – 237 07 00 om kennis te maken of laat je gegevens achter op onze website, dan bellen wij je terug.

  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Als eerste onze nieuwe artikelen lezen?

Lees ook

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.