Succesvolle doorgroei vergt andere strategie en competenties

Home > Inspiratie > Succesvolle doorgroei vergt andere strategie en competenties

Het starten van een bedrijf is niet de grootste uitdaging, succesvol doorgroeien des te meer. THNK en Deloitte Fast Ventures deden onderzoek naar de succesfactoren van 400.000 start-ups, in 24 landen. Hieruit blijkt dat slechts 1 op de 200 startups binnen vijf jaar opschaalt tot een bedrijf met meer dan 10 miljoen omzet. Het gemiddelde groeibedrijf is vaak 10 tot 20 jaar bezig voordat het eindelijk dat punt van snelle groei bereikt.

De succesratio van een groei bedrijf is dus klein. Maar wat zijn dan precies die succesfactoren die wel werken? Wij delen graag zes fundamentele lessen met je die bijdragen aan een florerend bedrijf.

1) Timing is alles
Doorgroeien is als een huis bouwen: het lukt niet als het fundament niet stevig staat. Zorg dat je je businessmodel, je waardenpropositie en je team op orde hebt, voor je denkt aan doorgroeien.
En neem je tijd. Het onderzoek van Deloitte toont ook aan dat scale-ups, twee keer langer doen over de periode oprichting tot marktintroductie, dan start-ups.
En dat is oké. Ze nemen hun tijd om de perfecte en noodzakelijke randvoorwaarden te creëren, die exponentiële groei aankunnen. 85 % van de scale-ups kiest dan ook voor een schaalbaar businessmodel dat een brede (internationale) uitrol toelaat. Bij startups is dat amper 25%.

2) Wees er als leider klaar voor
Aan de basis van een startup staat vaak een pionier, een uitvinder. Maar een pionier is geen manager. Een club jonge honden aansturen die gemotiveerd wordt door de energie van een simpel idee, is iets anders dan een hele organisatie inrichten en op koers houden. Een bedrijf dat doorgroeit vraagt om meer leiderschap, meer structuur en een lange termijn strategie en visie. Kijk dus eens goed in de spiegel: Ben jij echt de man of vrouw die je bedrijf naar de volgende fase helpt?

Zelfinzicht helpt, samen met voldoende reflectiemomenten en sparren met andere ondernemers, een coach of adviseur.
Het zijn vooral bedrijven rond het tweede en derde kantelpunt (van 25 tot 50 medewerkers) die in een moeilijke positie zitten. De ondernemer heeft vaak niet de competenties en het inzicht om het bedrijf verder uit te bouwen, maar ook niet de financiële middelen om specialisten in te huren of goede betaalde seniors op sleutelposities neer te zetten. Te groot voor het tafellaken, te klein voor het servet…

3) Kernwaarden als leidraad bij uitbreiding van het team
Voor veel snelgroeiende bedrijven is het aantrekken, werven en behouden van het juiste talent een grote uitdaging. Zolang je bedrijf relatief klein is, kan je nog wel uit de voeten met een paar mensen die het volgende brandje blussen. Maar zodra je doorgroeit, moet je je afvragen of ze ook in het grotere plaatje passen. Of ze passen bij de ambities en de cultuur van je bedrijf.

Dat kan alleen als je zelf weet wie je bent, wat de kernwaarden van je bedrijf zijn, waar jij voor staat als ondernemer. De kernwaarden moeten duidelijk zijn voor nieuwe mensen en zijn de essentie bij het aanhaken van nieuw talent. De kans dat ze blijven is dan veel groter.

4) Reach for the moon, land among the stars
Wie laag mikt, komt laag uit. En juist in de groei-fase van je bedrijf wil je je pijlen omhoog richten, je ambitie laten spreken en de mensen vinden die die ambitie met jou waar gaan maken.
Stel jezelf dus een duidelijk, ambitieus en meetbaar doel binnen een bepaald tijdsbestek en met een duidelijk eindpunt. Zo’n doel fungeert als katalysator voor de teamspirit en zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Deel het dus vooral met je mensen, want je hebt betrokken medewerkers nodig die een stapje extra zetten om de groei ook daadwerkelijk te realiseren.

5) Structuur in communicatie
Naarmate je bedrijf groter wordt, is het een steeds grotere uitdaging om iedereen op dezelfde lijn te krijgen en te houden. Er is niet alleen behoefte aan een gezamenlijke ambitie die door iedereen gedragen wordt en een duidelijk doel, maar ook aan meer structuur en meer communicatie. Een team floreert als ze ten alle tijden weten waar ze aan toe zijn, en waar het bedrijf heen gaat.
Zorg daarom voor een vast communicatie- en vergaderritme. Plan op regelmatige tijdstippen vergaderingen waarin de prioriteiten en doelen besproken worden. Vier samen de successen, maar sta vooral voor je team klaar, als het anders loopt dan verwacht.

6) Cash is king
In een snelgroeiend bedrijf smelt cash als sneeuw voor de zon. Plannen, ambities, toptalenten, strategie zijn nodig, maar zonder cash heb je geen “zuurstof” om verder te bouwen. ‘Succesvolle bedrijven houden met opzet drie tot tien keer zoveel cash in reserve als hun concurrenten’, zegt Jim Collins in Great by Choice. Om tegenslagen en onvoorziene omstandigheden te kunnen pareren. Bill Gates heeft er altijd een punt van gemaakt om minstens een bedrag op de bank te hebben staan, dat de bedrijfslasten van één jaar coverde.

  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Als eerste onze nieuwe artikelen lezen?

Op de hoogte blijven

Lees ook

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.