Veelgestelde vragen over zorgplicht werkgever bij thuiswerken

Home > Inspiratie > Veelgestelde vragen over zorgplicht werkgever bij thuiswerken

Thuiswerken door corona, hier moet je als werkgever op letten

Thuiswerken is het mantra in deze tijden van corona. Maar slechts 41% van de thuiswerkers heeft een speciale werkruimte, de rest zit aan de keukentafel of op een ander geïmproviseerde plek. Dat roept vragen op over wat een goede werkplek nou eigenlijk precies inhoudt. En over de plichten van de werkgever.
Waar dien je als werkgever op te letten als je medewerkers thuiswerken? En  waar begint en eindigt je zorgplicht als werkgever bij de inrichting van de thuiswerkplek?

Werkgever blijft verantwoordelijk voor veilig werken
Ook bij thuiswerken blijven afspraken met de werkgever nodig. Dat is geregeld in artikel 7:655 van het Burgerlijk Wetboek. De werkgever moet kunnen aangeven welke werkzaamheden thuiswerkers verrichten en de stoffen, hulpmiddelen en werktuigen die zij daarbij gebruiken.

Daarbij moet de werkgever er op toezien dat een medewerker zich niet in een onveilige situatie begeeft bij thuiswerken. Maar aan die zorgplicht zit wel een limiet. Dit geldt bijvoorbeeld niet als medewerkers er voor kiezen om in een (internet)café of het openbaar vervoer te werken.

Kosten veilige en gezonde werkplek voor werkgever
Zoals eerder benoemd heeft de werkgever de verplichting te zorgen voor een veilige (en gezonde) werkplek. De eventuele kosten daarvan zijn voor rekening van de werkgever (art. 44 Arbowet). Dat geldt voor de werkplek bij jou op kantoor, maar net zo goed bij thuiswerken.

Heeft je thuiswerkende medewerker al een goed ingerichte werkplek, dan hoef je daar als werkgever daar niet aan bij te dragen. Maar stel dat de stoel of de verlichting op die werkplek te wensen overlaat, dan moet je daar wel voor zorgen.

We roeien met de riemen die we hebben, ook wat betreft thuiswerken. Met deze tips komt je toch een heel eind in de goede richting:

  • Afwisseling in werk en houding
    Motiveer je medewerkers, om net als op kantoor, in beweging te komen. Als ze gaan bellen, iets moeten lezen of wat te drinken gaan halen. Of bijvoorbeeld een rondje lopen tijdens de lunch (rekening houdend met de maatregelen van het RIVM).
  • De drie do’s voor als je veel medewerkers hebt die op een laptop werken
    1) Werk met een los toetsenbord
    2) Gebruik een losse muis
    3) Zet het scherm op een verhoging (bovenrand op ooghoogte)
  • Bied je medewerkers de mogelijkheid kantoormeubilair thuis te gebruiken
    Bureaustoelen, schermen en toetenborden worden op kantoor nu niet of weinig gebruikt. Maar kunnen wel worden ingezet bij medewerkers thuis.

Nog meer thuiswerktips? Lees dan dit artikel van onze klant ErgoProfs.

Ervaring van een van onze klanten

Bij ErgoProfs merken ze dat in deze nieuwe situatie meer mensen dan ‘normaal’ een hoge mate van spanning en stress ervaren. Deze extra spanning, in combinatie met een niet optimaal ingerichte of ingestelde werkplek, maakt iemand meer vatbaar voor het ontwikkelen van pijnklachten.

ErgoProfs kan hier direct bij helpen met digitaal werkplekadvies. Met behulp van videobellen nemen zij de medewerker aan de virtuele hand en zorgen voor een beter passende werkplek, ongeacht de middelen en omstandigheden. Doelmatig werken en creativiteit zijn hierbij het uitgangspunt. Bij serieuze interesse kan je een gratis proefsessie aanvragen, om het zelf te ervaren.

Alle maatregelen, nieuws, tips en initiatieven voor het MKB op 1 plek

Om niet alleen onze klanten, maar álle ondernemers in Nederland tijdens de coronacrisis te helpen hebben wij de afgelopen tijd met man en macht gewerkt aan dit platform.

Een platform met al het nieuws en de overheidsmaatregelen voor het MKB op 1 plek. Waar u al uw ondernemersvragen kwijt kunt. Waar u ervaringen, tips en initiatieven kunt delen en kosteloos deelneemt aan webinars om antwoord te krijgen op de vragen die u heeft tijdens de coronacrisis.

Bekijk het platform

Benieuwd wat wij voor u en uw medewerkers kunnen betekenen?

We helpen ondernemers om hun bedrijf toekomstbestendig te maken en het beste uit zichzelf, hun team en hun bedrijf te halen.

Dat doen we met:
Persoonlijke advies & coachingstrajecten
Deelname aan programma’s
Teamtrainingen voor uw medewerkers

In deze tijd kunnen we elkaar niet fysiek ontmoeten. Onze coachingsafspraken en bijeenkomsten vinden daarom plaats via Skype, Microsoft Teams of Zoom. Daarnaast staat onze telefoon roodgloeiend om klanten te helpen om de impact van het coronavirus te overzien en de juiste keuzes te maken.

Hulp nodig om de impact van het coronavirus te overzien en de juiste keuzes te maken?

Kunnen wij u persoonlijk helpen om de impact van het coronavirus te overzien en de juiste keuzes te maken? Neem dan contact op met één van onze adviseurs en wij bellen u terug.

Vul dit contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op of bel ons direct op telefoonnummer 030 – 237 07 00.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Als eerste onze nieuwe artikelen lezen?

Op de hoogte blijven

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.