Wat maakt dat bedrijven de coronacrisis overleven?

Home Inspiratie Wat maakt dat bedrijven de coronacrisis overleven?

70% van de ondernemers verwacht dat zijn/haar bedrijf de coronacrisis weet te overleven. 20% kan het nog niet inschatten en 10% van de ondernemers verwacht de coronacrisis waarschijnlijk niet te overleven.

Dat blijkt uit de flitspeiling van de Kamer van Koophandel onder ruim 1.800 ondernemers uit verschillende sectoren.

Wat maakt dat bedrijven de coronacrisis overleven?

Uit het onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat ondernemers de coronacrisis denken te overleven omdat ze veelal voldoende buffers of reserves hebben opgebouwd, weinig vaste lasten hebben, overheidssteun ontvangen, creatief zijn, maar ook omdat ze positief willen blijven.

20% van de ondernemers kan nog niet inschatten of hun bedrijf de coronacrisis weet te overleven. Dit komt door de onzekerheid over het binnenhalen van voldoende opdrachten en/of klanten en de duur van de coronacrisis en geldende maatregelen.

10% van de ondernemers verwachten dat hun bedrijf de coronacrisis niet overleeft, zij geven aan nu al niet meer in staat te zijn om schulden af te betalen.

Impact kabinetsbesluiten op perspectief ondernemers

Het kabinet heeft in mei een perspectief geschetst voor de komende maanden. Voor een kwart van de ondernemers zijn de verwachtingen over de financiële situatie hiermee positiever geworden en voor een derde negatiever.

Circa 4 op de 10 ondernemers geeft aan dat dit geschetste perspectief geen verandering in de financiële situatie tot gevolg heeft.

Grote verschillen per sector
Met name ondernemers uit de sectoren gezondheid en persoonlijke dienstverlening hebben positievere verwachtingen, voornamelijk omdat ze weer aan het werk kunnen.

Daarentegen geven ondernemers uit de horeca en cultuur, sport en recreatie vaker aan dat de verwachtingen hiermee negatiever zijn geworden. Wat betreft horeca heeft dat vooral te maken met het lagere aantal klanten dat voorlopig mag worden ontvangen en de uitdagingen rondom de 1,5 meter.

Het effect van de coronacrisis op de bedrijfscijfers

Meer dan 8 op de 10 ondernemers geeft aan dat de coronacrisis tot nu toe vooral een negatieve impact op de financiële situatie heeft gehad; voor 6 op de 10 een grote negatieve impact en voor 2 op de 10 een kleine negatieve impact.

De negatieve impact is het grootst in de horeca, persoonlijke dienstverlening en cultuur, sport en recreatie.

De overige 2 op de 10 ondernemers geeft aan vrijwel geen impact te hebben gevoeld op de financiële situatie en een klein deel spreekt zelfs over een positieve impact. Een voorbeeld van positieve impact is het wegvallen van reistijd/-kosten bij gelijkblijvende inkomsten.

Deze positieve impact wordt het meest ervaren in de bouw, de ICT en media.

Waar ligt nu de focus van ondernemers?

Ondernemers in het MKB brengen hun financiën op orde brengen, realiseren kostenbesparingen,  vinden extra kapitaal en/of financiering en brengen interne processen op orde.

ZZP’ers zijn vooral bezig met het vinden en/of behouden van klanten. Alle ondernemers zijn uiteraard bezig met voorbereidingen en aanpassingen om te voldoen aan de 1,5 meter regel.

Alle maatregelen, nieuws, tips en initiatieven voor het MKB op 1 plek

Om niet alleen onze klanten, maar álle ondernemers in Nederland tijdens de coronacrisis te helpen hebben wij de afgelopen tijd met man en macht gewerkt aan dit platform.

Een platform met al het nieuws en de overheidsmaatregelen voor het MKB op 1 plek. Waar u al uw ondernemersvragen kwijt kunt. Waar u ervaringen, tips en initiatieven kunt delen en kosteloos deelneemt aan webinars om antwoord te krijgen op de vragen die u heeft tijdens de coronacrisis.

Bekijk het platform

Benieuwd wat wij voor u en uw medewerkers kunnen betekenen?

We helpen ondernemers om hun bedrijf toekomstbestendig te maken en het beste uit zichzelf, hun team en hun bedrijf te halen.

Maak een vrijblijvende afspraak
  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Lees ook