Welk verdienmodel moet ik kiezen?

Home > Inspiratie > Welk verdienmodel moet ik kiezen?

Mijn 3 favoriete verdienmodellen

Een verdienmodel, wat is het en welke zijn er? De keuze van het verdienmodel die jij gaat hanteren is een belangrijke keuze voor je bedrijf. De keuze voor een uurtje factuurtje zorgt er namelijk voor dat er een maximum zit aan het geld dat je kunt verdienen, want je hebt immers niet meer dan 24 uur in een dag. Zo zitten er aan elk verdienmodel voor- en nadelen, deze moet je tegen elkaar afwegen en zo kun je een weloverwogen beslissing nemen. In dit artikel lees je wat een verdienmodel precies is en wat mijn 3 favoriete verdienmodellen zijn.

Wat is een verdienmodel?

Simpel uitgelegd vertelt een verdienmodel de manier waarop een bedrijf omzet draait. Het gaat om de inkomstenstromen van een bedrijf, uit welke inkomsten komt de omzet van een bedrijf voort. Het verdienmodel heeft niets te maken met de prijs die je vraagt voor je product en/of dienst, hier ontstaat vaak verwarring over.

Vaak wordt de keuze van een verdienmodel onderschat door de ondernemers. Als jij een goed verdienmodel kiest dat bij jou past kan het veel geld opleveren, maar aan de andere kant kan het bij de verkeerde keuze er ook voor zorgen dat je veel geld misloopt.

De wereld en de economie verandert snel. Je concurrenten blijven zich ontwikkelen en jij moet ook mee. Het is dus van essentieel belang om een goede keuze te maken voor een toekomstbestendig verdienmodel.

Welke verdienmodellen zijn er?

In totaal zijn er wel meer dan 50 verdienmodellen. Hieronder licht ik mijn 3 favoriete verdienmodellen uit, met voor elke de voor- en nadelen.

Verdienmodel #1 – handelsmodel

Dit is het meest gebruikte verdienmodel, eigenlijk houdt het gewoon in dat je een product of dienst verkoopt aan je klant en je krijgt hier gewoon één keer betaald voor. Voorbeelden zijn auto’s, kleding, computer, etc. Eigenlijk kan je alles wel verkopen op deze manier en vandaar dat het ook het meest gebruikte verdienmodel is.

Het grootste voordeel voor mij bij dit verdienmodel is, dat je het onbeperkt kan opschalen als je het juiste product en/of dienst hebt. Als jij een product of dienst aanbiedt waar je maar een maximum van kunt verkopen, doordat het bijvoorbeeld een fysiek product is en je bijvoorbeeld niet genoeg werknemers hebt, houd het op een gegeven moment op en heb je de maximum verkoop bereikt. Maar als jij het juiste product of dienst aanbiedt die je oneindig kunt verkopen zonder er meer werk aan te hebben, dan heb je hiermee het meest ideale verdienmodel naar mijn mening.

Een nadeel is dat als je heel veel gaat verkopen, dat het in de meeste gevallen ook veel meer werk wordt.  Daarnaast is het ook gewoon zo dat de beste handelaar wint. Wanneer jouw product slechter is dan je concurrent of je bent veel duurder, dan zal je potentiële klant gewoon bij je concurrent kopen en loop jij omzet mis.

Verdienmodel #2 – Abonnementsmodel

Dit is een algemeen bekend verdienmodel. Je zult dit model vast kennen van tijdschriften, sportscholen of telefoonabonnementen. Er wordt periodiek een bedrag betaald door je klant, het is een terugkerende inkomstenbron voor jou.

Grote voordelen van dit model zijn dat je van tevoren weet hoeveel inkomsten je hebt in de aankomende periode. Daarnaast zal je ook nooit zonder geld komen te zitten, omdat je elke maand, jaar of een andere periode een vast bedrag krijgt van je klanten. Ook kun je nog aanvullende diensten of producten aanbieden die ervoor zorgen dat de kosten voor de klant hoger kunnen worden en jij dus meer kunt verdienen.

Een nadeel met dit model is dat het product of dienst die je aanbiedt makkelijk te vergelijken is met je concurrenten. Ben jij goedkoper of duurder dan je concurrent, waar onderscheid jouw product of dienst zich in. Potentiële klanten kunnen alles makkelijk opzoeken via het internet en dus moet jij echt onderscheidend zijn ten opzichte van je klanten.

Verdienmodel #3 – Premium/Freemium

Dit is een verdienmodel waarbij jij een dienst of product aanbiedt die in eerste instantie gratis is, een klant kan later betalen voor een betere of uitgebreidere versie van jouw product of dienst (vaak niet verplicht). De klant zal dus in eerste instantie geen geld opleveren, maar doordat jij gratis waarde geeft aan je ‘klant’ zal dit voor vertrouwen zorgen. Jouw inkomstenstroom wordt dus voornamelijk bepaald door hoeveel waarde je geeft bij de gratis versie en hoeveel waarde de premium versie toevoegt aan de gratis versie.

Een groot voordeel van dit verdienmodel is dat je makkelijk ‘klanten’ krijgt die nog geen omzet opleveren, maar doordat je eerste versie gratis is zal je hier sneller klanten voor krijgen. Vanuit hier is  het veel makkelijker om echt omzet te draaien, omdat je ze dan al laat proeven aan de premium versie. Het percentage van de klanten die de gratis versie gebruiken en die overstappen is dus veel hoger dan wanneer je niet eerst de gratis versie aanbiedt.

Het grote nadeel blijft wel echt dat het in eerste instantie gratis is en dat je niet gelijk omzet maakt met de mensen die gebruik maken van jouw dienst of product.

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij de keuze van jouw verdienmodel, of denk je dat je het huidige verdienmodel moet aanpassen, maar weet je niet hoe. Dan kan één van onze business coaches jou daarbij helpen, vraag hier een vrijblijvend eerste gesprek aan.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Artikel delen

  • Share to inspire.

Als eerste onze nieuwe artikelen lezen?

Op de hoogte blijven

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.